Ik ben me aan het klaarmaken om mijn NV245-transfercase in mijn XK te installeren. Ik heb mijn programma en controller de afgelopen weken op de testbank getest met uitstekende resultaten. Zeer consistente resultaten bij het schakelen van de transfercase tussen alle posities. Het vertrouwen is groot dat het zal werken. De enige zorg die ik heb, is het gooien van een versnellingsfoutcode in de Low- of Low Loc-positie, wat ik binnenkort zal ontdekken, en ik geloof dat ik daar een oplossing voor heb als het zich voordoet.
Ik gebruik de standaard "T-Handle" transfercase-schakelaar, die er standaard uit zal zien. Ik heb ook een "Key" om de controller en modules in te schakelen. Het is mijn bedoeling dat deze controller volledig uit staat, zonder stroom, tijdens het rijden "On Road". Off Road zou je hem inschakelen en zou hij volledige handmatige controle over de transfercase bieden. Waarom geen eenvoudige verbinding om te schakelen, omdat deze transfercase koppelingsplaten gebruikt om high en low te vergrendelen en het koppel van de motor nodig heeft om druk uit te oefenen en deze daar vast te houden met een rem.
Hieronder staat de manier waarop ik het zie werken, ruwe schets:
Transfercase-modusselectie.
Alleen offroad-gebruik.
De procedure om te schakelen (moduspositie selecteren) is als volgt:
1. Zet eerst de stroom naar de controller aan met de Keyed Power Switch door deze met de klok mee te draaien.
2. Druk het rempedaal van het voertuig in.
3. Zet de transmissie in Neutraal of Park.
4. Gebruik een pen of ander puntig gereedschap om de Mode "Pen" Switch volledig naar beneden te drukken en los te laten. (Dit plaatst de controller in de selectiemodus) Het "N"-indicatorlampje gaat continu branden om te bevestigen dat de controller in de selectiemodus staat.
5. Til vervolgens de Mode Select T-Handle volledig omhoog en omlaag het aantal keren dat nodig is voor de modus die u wilt gebruiken.
- High Loc = 1 keer tellen
- High = 2 keer tellen
- Neutraal = 3 keer tellen
- Low = 4 keer tellen
- Low Loc = 5 keer tellen
6. Nadat u uw selectie hebt gemaakt, drukt u de Mode "Pen" Switch volledig naar beneden en laat u deze los. Dit vergrendelt uw moduspositie-selectie en zet de transfercasemotor aan, die de transfercase naar de door u geselecteerde positie schakelt.
7. Zodra de transfercase is geschakeld, knippert het "N"-indicatorlampje de transfercase-moduspositie.
"N"-indicatorlampje knippert de volgende codes.
- High Loc = Licht aan, dan uit gedurende 2 seconden
- High = Licht aan, licht uit gedurende een telling van 2, dan uit gedurende 2 seconden
- Neutraal = Licht aan, licht uit gedurende een telling van 3, dan uit gedurende 2 seconden
- Low = Licht aan, licht uit gedurende een telling van 4, dan uit gedurende 2 seconden
- Low Loc = Licht aan, licht uit gedurende een telling van 5, dan uit gedurende 2 seconden
Als u een continu snel knipperend lampje ziet, is er een fout opgetreden bij het schakelen van de transfercase. Raadpleeg de sectie Foutcode.
8. Nadat de transfercase het schakelen naar uw modusselectie heeft voltooid en u hebt bevestigd dat het "N"-indicatorlampje de juiste code heeft geknipperd, kunt u de stroom naar de controller uitschakelen met de Keyed Power Switch.
9. Zet uw transmissie terug uit Neutraal of Park.
Speciale functies van de Transfercase T-Switch
Alleen offroad-gebruik.
Met deze controller alleen voor offroad-gebruik is er een optie om de stroom aan te laten tijdens offroad-gebruik.
Als u ervoor kiest om de stroom aan te laten tijdens offroad-gebruik, zijn er twee extra functies beschikbaar.
Deze opties zijn:
- High naar High Loc schakelen (on the fly)
- Low naar Low Loc schakelen (on the fly)
Bij deze twee opties is het niet nodig om de remmen te gebruiken, de transmissie in Neutraal of Park te zetten of de Mode "Pen" Switch in te drukken om de Modusposities te schakelen. Dit kan worden gedaan omdat de transfercase niet over de neutrale positie van de transfercase hoeft te gaan om naar de andere moduspositie te gaan.
1. De procedure is om de Mode Select T-Handle volledig omhoog te brengen en deze 2 seconden omhoog te houden en deze vervolgens weer naar beneden te laten zakken. Als u in High stond, wordt de transfercase naar High Loc geschakeld en vice versa. Als u in Low Loc stond, wordt de transfercase naar Low geschakeld en vice versa.
2. Controleer na gebruik van de Mode Select T-Handle altijd de transfercase-positie door te bevestigen dat het "N"-lampje correct knippert voor de geselecteerde Moduspositie.
Deze functie is zeer effectief voor het navigeren over krappe paden. Voorbeeld: Gebruik Low om gemakkelijker te kunnen draaien en minder slijtage aan de aandrijflijn in gemakkelijkere en/of krappere draaigebieden, en wanneer u een sectie tegenkomt die maximale tractie vereist, kan de Mode Select T-Handle worden gebruikt om de transfercase naar Low Loc te schakelen. Zodra de sectie is voltooid, schakelt u de transfercase eenvoudig terug naar Low. Zelfde voorbeeld maar alleen High en High Loc gebruiken indien nodig.
Sectie Foutcode
Als de transfercase-schakelmotor de geselecteerde Moduspositie niet kan voltooien, knippert het "N"-indicatorlampje snel en continu. De belangrijkste reden voor het verschijnen van deze fout is dat bij het oversteken van neutraal de transfercase-tandwielen niet correct zijn uitgelijnd om volledige inschakeling mogelijk te maken. Dit betekent dat de transfercase tussen posities vastzit.
De procedure om deze fout te corrigeren is:
1. Zet de stroom naar de controller uit met de Keyed Power Switch. Wacht 5 seconden en zet de stroom weer aan, dit reset de foutcode van de controller.
2. Gebruik vervolgens de Mode Select-procedure om de transfercase terug te schakelen naar de oorspronkelijke Moduspositie.
3. Zet het voertuig in Drive of Reverse en beweeg het voertuig iets om de transfercase-tandwielen opnieuw te faseren.
4. Volg vervolgens de Mode Select-procedure om te schakelen naar de Moduspositie die u selecteerde.
Als dit het probleem na een paar pogingen niet oplost, zijn de andere mogelijke oorzaken voor deze fout: geen stroom naar de transfercasemotorrem of -motor en/of een defecte transfercasemotor. Zie Problemen oplossen van elektrische onderdelen.
Waarom de stroomtoets, rem, neutraal en Mode "Pen" Switch? Het is om ervoor te zorgen dat er geen onbedoeld gebruik of schakelen van de transfercase is, tenzij u zich volledig bewust bent van wat u van plan bent te doen.
Veiligheid eerst.